پرش به محتوا

تجهیزات VoIP

تجهیزات VoIP

برای راه اندازی سیستم ارتباط تلفنی مبتنی بر VoIP از تجهیزات و دستگاه های مختلفی استفاده می شود. برای هر روش از اجرای VoIP از یک یا چند مورد از این ادوات استفاده می شود. در زیر برای آشنایی شما با تجهیزات VoIP، دستگاه ها به همراه کارکرد آنها ذکر شده است.

مرکز تلفن تحت شبکه IP-PBX

PBX مخفف Private Branch Exchange مرکز تلفن خصوصی می باشد که برای برقراری ارتباط تلفنی داخل مجموعه و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد. این مرکز که به نام سانترال نیز شناخته می شود در یک مجموعه نصب می شود و تمامی تلفن ها به آن متصل می شوند تا بتوانند ارتباط داخلی با همدیگر برقرار نمایند و همچنین همگان بتوانند از خطوط شهری که عموما به تعداد کمتری نسبت به کارکنان می باشد استفاده نمایند.

IP-PBX مخفف IP-Priavte Branch Exchange مرکز تلفن تحت شبکه می باشد. در مدل های قدیمی سانترال در نقطه ای از مجموعه نصب می شود. سپس از تمامی تلفن ها یک سیم تا سانترال کشیده می شود و ارتباط راه اندازی می شود. در سیستم تلفن تحت شبکه مرکز تلفن در شبکه و به سوییچ متصل می شود. گوشی های تلفن تحت شبکه، نرم افزار ها، موبایل و بقیه تجهیزات به شبکه متصل شده و به دستگاه سانترال تحت شبکه رجیستر می شوند. از آنجایی که برای رجیستر شدن نیاز به کابل فیزیکی مستقیم تا مرکز تلفن نیست محدودیت جغرافیایی از بین می رود و هر دستگاه کافی است به نوعی به شبکه متصل شود که می تواند از طریق شبکه محلی و یا وایرلس و اینترانت و اینترنت انجام پذیرد.

IP-PBX ها در دو مدل سخت افزاری و نرم افزاری عرضه می شوند. در مدل نرم افزاری، نرم افزار و کارت های مخصوص بر روی یک سرور نصب شده و پس از انجام تنظیمات سرور نقش مرکز تلفن را بازی می کند. در مدل سخت افزاری شرکت ها و کارخانجات مختلف برد های مخصوص با امکان نصب ماژول های مورد نیاز را تولید کرده و سپس نرم افزار خود را بر روی آن بصورت Embedded نصب می کنند.

تجهیزات FXO و FXS در VoIP چیست؟

FXO مخفف Foreign Exchange Office خطوط شهری و یا داخلی های سانترال و در کل خطوط آنالوگ که دارای بوق قابل استفاده در تلفن را می باشد را به سیگنال VoIP تبدیل می کند.

FXS مخفف Foreign Exchange Station سیگنال VoIP دریافتی از تجهیزات تلفن تحت شبکه را به سیگنال آنالوگ قابل استفاده در گوشی های معمولی و دستگاه فکس تبدیل می کند.

ویپ گیتوی VoIP Gateway

گیت وی ویپ

دستگاه های ویپ گیتوی تجهیزات شبکه ای هستند که صدا و فکس را بین سیستم های شبکه IP و سیستم آنالوگ تبدیل می کنند. این دستگاه ها بر حسب نوع خود دارای تعدادی ورودی سوکت RJ11 برای سیستم آنالوگ و E1/T1 و پورت شبکه برای اتصال به شبکه IP می باشند و در مدل های FXO,FXS,E1/T1 عرضه می شوند. از دو روش می توان ازدستگاه های ویپ گیتوی استفاده کرد.

  • انتقال خط تلفن: از این روش برای انتقال خطوط تلفن شهری و یا داخلی های سانترال از نقطه ای به نقطه دیگر استفاده می شود. در محلی که خطوط شهری قرار دارد دستگاه FXO را قرار داده و خطوط شهری به آن متصل می شود. سپس در نقطه دوم دستگاه FXS نصب می شود و تلفن های آنالوگ به آن متصل می شود. پس از انجام تنظیمات دو دستگاه گوشی های متصل به دستگاه FXS بوق خطوط متصل شده به دستگاه FXO را دریافت می کنند.
  • اتصال به IP-PBX: برای برقراری ارتباط بین خطوط شهری و تلفن های آنالوگ به مرکز تلفن تحت شبکه به کار می روند. خطوط شهری به دستگاه FXO و تلفن های آنالوگ و دستگاه فکس به دستگاه FXS متصل می شوند. سپس با انجام تنظیمات در دستگاه IP-PBX و FXO و FXS کلیه داخلی های متصل به IP-PBX امکان استفاده از خطوط شهری و گوشی های متصل به FXS امکان استفاده از مرکز تلفن و تجهیزات VoIP را پیدا می کنند.

مدل های نرم افزاری IP-PBX که بر روی سرور نصب می شوند امکان استفاده مستقیم از خطوط شهری را ندارند و همچنین تلفن های آنالوگ و دستگاه فکس نمی توانند بطور مستقیم با آن ارتباط برقرار کنند. بدین منظور از دستگاه های Gateway و یا کارت های VoIP استفاده می شود.

تجهیزات و کارت های VoIP

کارت های VoIP در مدل های PCI و PCI-e به بازار عرضه می شود.این کارت ها که دارای ماژول های FXO برای اتصال خطوط شهری، FXS برای گوشی های آنالوگ و E1 برای خطوط E1 می باشد بر روی سرور نصب شده و پس از نصب درایور و شناسایی توسط IP-PBX مورد استفاده قرار می گیرند.

کارت VoIP

تلفن تحت شبکه IP Phone

IP Phone یک گوشی تلفن به مانند گوشی های معمولی است با این تفاوت که این تلفن ها با تکنولوژی VoIP کار می کنند و قابلیت اتصال به مراکز تلفن تحت شبکه IP-PBX را دارند. و با مرکز تلفن های آنالوگ کار نمی کنند. IP-PHONE ها عموما دارای دو پورت شبکه می باشند. یکی برای اتصال به شبکه و دیگری برای اتصال به کامپیوتر. این دو پورت که با تنظیم بصورت Bridge عمل میکنند سبب می شوند تا نیاز به کابل کشی مجزا برای تلفن های تحت شبکه نباشد از کابل شبکه موجود برای اتصال استفاده کنند.تلفن های تحت شبکه برای کارکرد نیاز به برق دارند. برای این منظور یا از آداپتور استفاده می شود یا در شبکه سوییچ های POE نصب می گردد تا برق گوشی ها از طریق کابل شبکه برای آن ارسال شود.

IP Phone های USB به تنهایی قادر به برقراری ارتباط نمی باشند و برای کارکرد نیاز به اتصال به کامپیوتر دارند.

تجهیزات VoIP تلفن تحت شبکه

سوییچ POE

سوییچ POE

آی پی فون و برخی تجهیزات VoIP مورد استفاده در شبکه تلفنی تحت شبکه نیاز به برق دارند که آن را از طریق آداپتور تامین می کنند. مشکل استفاده از آداپتور علاوه بر دست و پا گیر بودن این است که در صورت قطع شدن برق تلفن از کار می افتد. برای حل این مشکل از سوییچ POE استفاده می شود. 

روش کار این سوییچ ها بدین شکل است که در صورت اتصال دستگاه هایی که از استاندارد 802.3af پشتیبانی می کنند، برق مورد نیاز آنها را از روی کابل شبکه ارسال می کند. با توجه به قرار داشتن UPS در کنار رک و تامین برق آن در صورت رفتن برق تلفن ها همچنان مشغول به کار می مانند. این سوییچ ها توسط شرکت های مختلف و با تعداد پورت های گوناگون تولید می شود. پورت های این سوییچ ها برای دستگاه های معمولی نیز قابل استفاده است.

تلفن نرم افزاری Softphone

این نرم افزار های شبیه سازهای تلفن هستند که بر روی کامپیوتر یا موبایل نصب شده و یک تلفن مجازی در اختیار شما قرار می دهد. تلفن نرم افزاری یک کنسول مانند صفحه کلید تلفن در اختیار کاربر قرار می دهد و با اتصال به مرکز تلفن تحت شبکه بمانند یک تلفن معمولی کار میکند که در کامپیوتر با کمک اسپیکر و هدفون و یا موبایل بمانند یک مکالمه معمولی ارتباط تلفنی را برای شما فراهم می کند.

تجهیزات Voip ATA

ATA مخفف Analog Telephone Adaptor همانطوز که از اسمش پیدا است وسیله تبدیل تلفن آنالوگ به VoIP می باشد. تفاوت این دستگاه با VoIP Gateway FXS این است که این وسیله عموما در مدلهای تک و دو پورت عرضه شده و قابلیت کارکردن با دستگاههای Voip Gateway FXO را ندارد و از قیمت پایین تری نسبت به گیتوی ها برخوردار است.

تجهیزات VoIP ATA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *