پرش به محتوا

رک چیست

  • از
رک چیست

رک محفظه ای فلزی است که تجهیزاتی مانند سرور، روتر، مودم، فایروال و … را در آن قرار میدهیم. دلیل استفاده از رک محافظت فیزیکی از این تجهیزات و همچنین ایجاد دسترسی آسان و منظم بودن تجهیزات جهت رفع مشکلات احتمالی می باشد. جواب خلاصه رک کاربرد آن در شبکه چیست ، رک محل نگهداری تجهیزات شبکه به منظور حفظ سلامت تجهیزات و دسترسی آسان به آنها و همچنین زیبایی محیط می باشد.

یونیت رک چیست

یونیت رک چیست

به ستون های چپ و راست داخل رک که وسایل رکمونت به آنها پیچ میشود، آداپتور رک میگویند. رک ممکن است فقط در جلو، یا در جلو و عقب دارای آداپتور باشد.

واحد اندازه گیری ارتفاع در رک یونیت می باشد. هر یونیت معادل ۴٫۴۴۵ سانیتمتر یا سه سوراخ در آداپتور های کناری می باشد. یونیت بیانگر ارتفاع قابل نصب تجهیزات و طول آداپتور های رک بوده و ارتفاع کلی رک به سانتیمتر بیان می شود که از پایین رک یا سطح زمین تا سقف رک می باشد.

. پایینترین یونیت در رک یونیت شماره ۱ بوده و به بالا افزایش می یابد. در برخی رک ها شماره آن روی آداپتور درج می گردد.

انواع رک

رک دیواری

رک دیواری مدلی از رک می باشد که بر روی دیوار نصب شده و عموما دارای ارتفاع ۶، ۷، ۹ و ۱۲ یونیت می باشند. برای آشنایی با نحوه بستن روی دیوار رک چیست این رک ها از پشت محل پیچ کردن بر روی دیوار را دارند و در صورت سستی دیوار یا سنگینی تجهیزات زیر ان پایه نگهدارنده نصب می شود.

رک ایستاده

این رک ها به صورت ثابت بر روی زمین یا شاسی قرار گرفته و یا در مدل چرخ دار امکان حرکت را دارند و دارای ارتفاع از ۱۲ تا ۴۷ یونیت می باشند.

انواع سایز رک چیست

رک در سایز های مختلف تولید می شود. این سایز ها در سه قسمت عمق؛ عرض و ارتفاع می باشد.

عرض رک: عرض رک به طور عمومی معادل ۶۰ سانتیمتر است. این ۶۰ سانتیمتر شامل ۴۸ سانتیمتر برای بستن تجهیزات و ۱۲ سانت مجموع طرفین فاصله تا کناره ها می باشد. ۴۸ سانتیمتر سایزی است که تجهیزات رکمونت بر اساس آن ساخته می شوند. در رک عرض ۸۰ فضای اضافه جهت مرتب سازی کابل ها استفاده میشود..

عمق رک: رک های دیواری دارای طول ۴۰، ۴۵ و ۶۰ سانتیمتر و رک های ایستاده دارای عمق هایی به اندازه ۶۰، ۸۰ و ۱۰۰ سانتیمتر می باشند. رک هایی که قرار است سرور در آن نصب گردد رک با عمق ۱ متر استفاده می شود تا سرور از لحاظ طولی در آن جا شود.

ارتفاع رک: ارتفاع رک شامل دو قسمت است. قسمت قابل نصب که بر اساس یونیت نام گذاری می شود و ارتفاع کامل که از کف تا سقف است. ارتفاع رک های دیواری عموما از ۵ یونیت تا ۱۲ یونیت و رک های ایستاده از ۱۲ یونیت تا ۴۷ یونیت ساخته می شوند.

ابعاد رک های معمول را در اینجا می توانید مشاهده فرمایید.

درب رک

رک ها عموما دارای ۴ درب می باشند. جلو، پشت و دو درب در طرفین

درب جلویی رک بصورت شیشه ای یا توری جهت تهویه بهتر هوا می باشند. درب های جانبی رک ورق یک یا دو تکه بوده و عموما بصورت شستی باز می شوند. درب پشت رک ورق یک تکه یا جهت تهویه بهتر توری مانند ساخته می شود. درب پشت میتواند تک لنگه، یا دو لنگه به جهت امکان نزدیکتر شدن به دیوار پشتی باشد.

درب کناری رک
درب شیشه ای رک چیست
درب توری رک
درب پشت دو لنگه

تجهیزات جانبی رک چیست

تجهیزاتی برای استفاده در رک ساخته می شوند. این ادوات به منظور بالا بردن راندمان کارکرد است که چند نمونه در زیر آورده شده است.

فن رک: بالای رک نصب می شود و عمل تهویه هوا را در رک انجام می دهد.

دما سنج رک: هم دمای رک را نمایش داده و هم در صورت بالا رفتن دما از حد مجاز فن ها را روشن می نماید. این وسیله به شما نشان میدهد دما داخل رک چیست و نیاز به تغییر دارید با خیر

لایت پنللایت پنل: چراغ روشنایی داخل رک

سینی ثابت: جهت قرار دادن تجهیزاتی که رکمونت نیستند مانند مودم

سینی متحرک: سینی کشویی که کیبرد داخل آن قرار گرفته و در هنگام استفاده بیرون کشیده می شود.

بلنک پنل: جهت پر کردن فضاهای خالی بین تجهیزات قسمت جلو بسته می شود و دارای ابعاد یک تا چهار یونیت می باشد.

پاور ماژولپاور ماژول: برق تجهیزات را تامین می نماید. این وسیله در مدل های با تعداد پورت مختلف مانند ۳ پورت یا ۶ و ۸ پورت تولید می شود.

محل عبور کابل در رک

رک ها عموما در بالا و پایین فضایی را جهت عبور کابل در نظر می گیرند و برخی رک ها در پشت نیز این فضا را تعبیه می کنند. این مسیر برای کابل کشی شبکه و برق و سایر کابل ها داخل رک و نظم دادن به آن می باشد.

رکمونت و تجهیزات رک مونت چیست

همانطور که در قسمت رک چیست ذکر شد، در رک دو آداپتور کناری تعبیه می شود که جهت بستن تجهیزات استفاده می شود. فاصله بین دو آداپتور استاندارد و معادل ۱۹ اینچ می باشد. تجهیزاتی که دارای این عرض استاندارد بوده و محل پیچ کردن به آداپتور های جلوی رک را دارند رکمونت نامیده می شوند. بسیاری از سوییچ ها، سرور ها، فایروال، روتر و ادوات دیگر به شکل رکمونت ساخته میشوند. این امر در قابلیت بسته شدن و آرایش بهتر رک کمک میکند.

اتاق رک چیست

اتاق رک اتاقی است که در آن رک ها به صورت منظم چیده شده و شرایط محیطی برای کارکرد تجهیزات در این اتاق مهیا می شود. این اتاق به اتاق سرور معروف است.

انتخاب رک مناسب

در انتخاب رک ابتدا باید میزان ادوات مورد نصب محاسبه می گردد. تعداد یونیت مورد نیاز را محاسبه کرده و متناسب با آن رک مناسب را انتخاب نمایید. در صورتی که تعداد ادوات کم باشد میتوانید رک دیواری تهیه کرده و در ارتفاع نصب نمایید تا فضای کمتری را اشغال نماید. برای توسعه آتی و دسترسی آسان به تجهیزات فضای بیشتر در نظر بگیرید. فضای اتاق را نیز در نظر بگیرید تا رک به راحتی به داخل اتاق حمل و نصب گردد.

در صورتی که از سیستم سرمایش استفاده می کنید درب توری به تهویه بهتر کمک می نماید. فضاهای خالی را با بلنک پر کنید تا از اختلاط هوای گرم و سرد جلوگیری نمایید.

رک های صاحب نام را تهیه کرده و در صورت امکان جنس آن را بررسی نمایید تا دچار خمیدگی و دفرمه شدن نگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *