نصب ترانک شبکه

نصب ترانک شبکه

نصب ترانک شبکه دارای اصول و قواعدی است که برای پایداری شبکه الزامی است. رعایت استاندارد کابل کشی شبکه به نصب ترانک وابسته است. همچنین این اصول برای حفظ زیبایی محیط ضروری است. این قسمت ساخت بستر کابل کشی در راه اندازی شبکه می باشد.

داکت چیست؟

داکت یک کانال دارای درب جهت عبور کابل روکار است که عموما از جنس پلاستیک و PVC می باشد. از داکت جهت عبور کابل شبکه، برق، تلفن، دوربین مدار بسته و انواع سیم و کابل به دلیل محافظت از آنها و زیبایی کار استفاده می شود. گاهی برای زیبایی کار لوله های روکار را نیز در داکت قرار میدهند.

در این هنگام اجرای شبکه ابتدا داکت کشی شده و سپس پریز های شبکه بر روی دیوار چسبیده به آن نصب می گردد. سپس کابل از داکت خارج شده و به پریز وارد می شود.

ترانک چیست

ترانک چیست؟

آنچه در معمول به ترانک اطلاق می شود داکت پهن با قابلیت نصب مستقیم انواع پریز و مکانیزم بر روی آن است. روش کار به این شکل است که ابتدا یک فریم بر روی ترانک نصب شده و سپس بر روی فریم پریز های مربوطه متصل می گردد.

کادر و فریم چیست؟

برای نصب پریز بر روی ترانک ابتدا نیاز به نصب یک قاب بر روی ترانک است. واحد اندازه گیری فریم ماژول و خانه است که هر خانه معادل دو ماژول می باشد. هر ماژول قابلیت نصب یک کیستون شبکه یا تلفن را دارد. پریز های برق به اندازه دو ماژول یا یک خانه فضا اشغال می کنند.

کادر و فریم چیست

مثال:

میخواهیم یک پریز برق سفید، یک پریز برق قرمز (پریز UPS)، یک کیستون تلفن و یک کیستون شبکه را نصب کنیم.

پریز برق سفید = یک خانه یا دو ماژول

پریز برق قرمز= یک خانه یا دو ماژول

کیستون شبکه = نیم خانه یا یک ماژول

کیستون تلفن = نیم خانه یا یک ماژول

جمعا کادر سه خانه یا شش ماژول نیاز داریم.

نصب پریز بر روی ترانک شبکه

پریز های برق مستقیم بر روی فریم نصب می شوند اما کیستون ها نیاز به قابی دارند که به فیس پلیت face Plate مشهور است. فیس پلیت ها در دو مدل باریک و پهن تولید می شوند. فیس پلیت باریک یک ماژول و فیس پلیت پهن دو ماژول فضا اشغال می کند. فیس پلیت پهن در دو مدل تک پورت و دو پورت عرضه می گردد.

نصب پریز روی ترانک شبکه

پارتیشن تفکیک

گاهی لازم می شود در ترانک کابل برق از کنار کابل های ارتباطی مانند شبکه و تلفن عبور کند. در این هنگام جهت جلوگیری از اثر نویز برق بر روی کابل شبکه و تلفن از یک پارتیشن پلاستیکی که در وسط ترانک نصب می گردد استفاده می شود. این پارتیشن ترانک را به دو قسمت تقسیم کرده و کابل های برق را از یک قسمت و کابل های ارتباطی را از قسمت دیگر عبور می دهیم.

اصول نصب ترانک شبکه ( ترانک کشی شبکه) و داکت کشی شبکه

هنگام نصب ترانک شبکه ابتدا نوع و تعداد پریز های مورد نیاز جهت نصب را محاسبه می نمایید. این امور در طراحی شبکه می بایست انجام پذیرد. بعد از محاسبه ترانکی انتخاب می نمایید که تعداد کابل مورد عبور را بتواند پوشش دهد. در انتخاب سایز داکت و ترانک برای توسعه آتی نیز فضا در نظر بگیرید. بر حسب اینکه کابل برق هم در ترانک استفاده می کنید در نظر می گیرید که از پارتیشن استفاده میکنید یا خیر؟ در نظر داشته باشید هنگام استفاده از پارتیشن ظرفیت کمتری برای عبور کابل شبکه دارید.

سپس مسیر ترانک کشی را مشخص می نماییم. این مسیر که عموما بین نود های کاربران و رک و جعبه فیوز و سایر موارد انتهایی می باشد باید با رعایت زیبایی و همچنین عدم برخورد با موانع غیر قابل عبور انتخاب گردد.

ارتفاع نصب ترانک از سطح زمین بین ۴۰ الی ۷۰ سانتی متر می باشد اما در صورتی که در شرایط خاص مثلا عبور از بالای میز قرار گرفتید میتوان درارتفاع های دیگر نیز نصب نمایید.

نکته: هیچگاه ترانک را در ارتفاع پایین یا بر روی قرنیز نصب نکنید به علت اینکه بر اثر ضربه پا و همچنین جارو و تی در هنگام نظافت کف سالن پریز ها از جا کنده شده و آویزان می گردد.

سپس کادر و فیس پلیت و پریز و سایر موارد را بر روی ترانک نصب می کنیم.

در هنگام انتخاب ترانک از برند های شناخته شده و اورجینال استفاده کنید در غیر اینصورت پس از مدتی پریز ها لق شده و از جا کنده می شوند. ترانک را بر روی دیوار پیچ نمایید و حتی الامکان از چسباندن با چسب خودداری کنید تا بعد از مدتی داکت از روی دیوار کنده نشود. ترانک ها دارای زوایای از پیش ساخته شده می باشند. این زوایا که در مدل های گوشه داخلی؛ گوش خارجی، گوشه تخت یا ۹۰ درجه و سه راهی می باشند بر روی زوایا نصب شده تا شکاف و درز بین داکت ها در گوشه و زوایا دیده نشود.

اصول نصب ترانک شبکه

شایان ذکر است استفاده از نیروی متخصص و با تجربه سبب افزایش بهره وری و زیبایی کار اجرا شده می گردد. برای این منظور می توانید از خدمات پسیو شبکه ما استفاده نمایید.

پیمایش به بالا